COOPERACIÓ EN L’AULA

Els alumnes han de ser capaços d’aprendre entre ells, però també han de ser capaços d’interactuar entre ells. Així doncs, la cooperació és capaç de transcendir de l’individual al comunitari, obtenint persones educades en l’ajuda mútua, en el suport incondicional -i açò redundarà indefectiblement en el seu creixement personal, ja que podrà translladar-ho a altres àmbits de la seua vida.

A continuació, convé destacar que hi ha diverses maneres en què els alumnes puguen interactuar entre ells:

  1. Competir per a veure qui és el millor.
  2. Treballar individualment per a assolir els seus objectius sense prestar atenció als seus companys.
  3. Treballar conjuntament interessant-se pel procés dels seus companys i el seu propi.

De les tres opcions, la primera, és en general la que es promou en el sistema educatiu espanyol, doncs ser el millor és el que es premia. No és que estiga malament, sinó que eixa manera de treballar és poc estimulant, no potència la sinergia dins de l’aula ni promou la interacció positiva entre companys.

Fomentar la carrera individual és contradictori, ja que ningú pot ser reeixit per sí mateix; al llarg de la vida sempre necessitarem el suport, la companyia, l’estímul i la presència d’altres. Està comprovat que és l‘Aprenentatge Cooperatiu, el que porta als alumnes a treballar amb altres, a preocupar-se per les seues aportacions al grup, a ajudar als que necessiten més suport i a celebrar els èxits dels uns i els altres.

L’Aprenentatge Cooperatiu requereix certes condicions perquè siga eficaç. Les condicions són:

La capacitat dels alumnes per a aprendre a treballar conjuntament és la clau perquè puguen construir i mantenir relacions socials positives, amb la família i amb els amics, i per a aprendre a viure d’una manera intel·lectual i emocionalment intel·ligent.

Les habilitats tècniques (ciències i lletres) que es promouen i aplaudeixen en general en les escoles de hui són importants i valuoses, però serveixen de poc si els alumnes no poden utilitzar-les en la interacció amb altres.

La manera més adequada d’ensenyar als alumnes a utilitzar el que saben tècnicament amb altres persones és ensenyar-los a treballar amb altres persones. És contradictori premiar i fomentar la carrera individualista i després esperar que els nostres alumnes siguen eficients en cooperació, interacció i relacions interpersonals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*